hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > مرکزی| اماواگرهای تحقق شاخصه‌های شهر دوستدار سالمند

مرکزی| اماواگرهای تحقق شاخصه‌های شهر دوستدار سالمند

روند پیر شدن جمعیت ایران آغازشده است، نزدیک به 10 درصد جمعیت کشور اکنون سالمند هستند و قطار جمعیت به سمت ایرانی با 30 درصد سالمند با شتاب در حرکت است. بر اساس سرشماری سال ۹۵، شمار جمعیت سالمند در استان مرکزی ۱۵۵ هزار و ۶۹۵ نفر است که 82/10 درصد جمعیت استان مرکزی را به خود اختصاص داده و رو به افزایش نیز هست، این مسئله ضرورت خدمات‌رسانی به این قشر را دوچندان می‌سازد.

 به گزارش مهر، هم‌اکنون ۶۳ درصد سالمندان استان مرکزی در شهرها و ۳۷ درصد در روستاها زندگی می‌کنند. در همین راستا اجرای طرح «شهر دوستدار سالمند» در اراک موردتوجه قرارگرفته تا با انجام اقدامات مناسب و شناخت الگوها و ویژگی‌های طراحی شهری سالمند محور، برای بهبود کیفیت زندگی سالمندان در فضای این شهر گام برداشته شود، اما در این زمینه تا رسیدن به جایگاه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد و بسیاری اقدامات به دلایل مختلف هنوز انجام‌نشده است.

مناسب‌سازی محیط شهری از مهم‌ترین شاخصه‌های شهر دوستدار سالمند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار شهرستان اراک در این رابطه اظهار داشت: سال ۹۶ در جلسه ستاد ساماندهی امور سالمندان استان، انتخاب شهر اراک به‌عنوان شهر دوستدار سالمند مصوب و ابلاغ شد.

علیرضا زارعی ضمن بیان اینکه در استان، استاندار به‌عنوان رئیس ستاد ساماندهی امور سالمندان، مدیرکل بهزیستی به‌عنوان دبیر این شورا و در شهرستان اراک فرماندار رئیس این ستاد و رئیس بهزیستی شهرستان دبیر این ستاد می‌باشند، افزود: در نیمه دوم سال ۹۶ برای اجرایی شدن طرح شهر دوستدار سالمند در اراک سه جلسه در فرمانداری و سال گذشته ۵ جلسه و سال جاری نیز یک جلسه برگزارشده است. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار شهرستان اراک افزود: با تقسیم وظایف دستگاه‌های اجرایی شهرستان، اقدامات لازم برای معرفی شهر اراک به‌عنوان شهر دوستدار سالمند انجام شد و می‌توان گفت این طرح اکنون در مرحله اجرا قرار دارد. به‌طور مثال با همکاری اداره کل بهزیستی استان و شهرستان، اجرایی کردن ارائه کارت منزلت اجتماعی سالمندان در دستور کار قرار گرفت تا از خدمات و تخفیف‌هایی ازجمله در حوزه حمل‌ونقل شهری، استخر و اماکن ورزشی، برخی آزمایش‌های پزشکی همچون فشارخون و… برخوردار شوند. زارعی گفت: در حال حاضر خیابان شهید شیرودی (خرم) اراک برای سالمندان و گروه‌های دارای معلولیت مناسب‌سازی شده، ایستگاه‌های اتوبوس به سیستم‌های خنک‌کننده و گرمایشی مجهز شده‌اند و همچنین مناسب‌سازی سنگ‌فرش قسمتی از خیابان امام خمینی (ره) ازجمله این اقدامات به شمار می‌رود. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار شهرستان اراک بیان کرد: فضاهای شهری برای سالمندان باید بیش از این مناسب‌سازی شود و برای دستیابی به این مهم به امکانات و اعتبارات نیاز است. او عنوان کرد: مناسب‌سازی‌ها باید با سرعت بیشتری انجام شود، چراکه مناسب‌سازی محیط شهری برای زیست سالمندان یکی از مهم‌ترین شاخصه شهر دوستدار سالمند است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار شهرستان اراک تأکید کرد: باوجود اقدامات انجام‌شده در شهر اراک برای تحقق شهر دوستدار سالمند، با وضعیت مطلوب فاصله‌داریم اما اقدام لازم همچنان تداوم دارد.

زارعی افزود: برای تحقق شهر دوستدار سالمند در اراک، با توجه به وضعیت اعتباری دستگاه‌ها سعی کردیم از اعتبارات جاری بهره بگیریم و هزینه‌ای به دستگاه‌ها تحمیل نشود، ضمن اینکه اقدامات لازم نیز انجام پذیرد.

عدم توجه برخی دستگاه‌ها به انجام وظایف خود

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی نیز در این رابطه اظهار داشت: در شهر دوستدار سالمند، سالمندان و مردم از حقوق شهروندی یکسان برخوردار هستند و در راستای بهبود کیفیت زندگی آن‌ها بایستی با فراهم ساختن فرصت‌هایی برای حفظ سلامت، مشارکت و ایمنی این قشر اقدام کرد. زهرا امینی ادامه داد: برای ارتباط بهتر با سالمندان، مشارکت دادن آن‌ها در تصمیم‌گیری‌ها، پاسخگویی به نیازها و احترام به سبک زندگی آن‌ها در شهر دوستدار سالمند از دیگر اولویت‌ها است. او تأکید کرد: محیط شهر دوستدار سالمند برای استفاده سالمندان باید از ویژگی‌هایی از قبیل وسایل حمل‌ونقل مناسب و ارائه خدمات متناسب با وضعیت سالمندان در این بخش، مناسب‌سازی اماکن عمومی برای استراحت یا نشستن سالمندان، تهیه مسکن ارزان، دسترسی به امکانات ضروری و پرداخت، مناسب‌سازی فضای فیزیکی منازل مسکونی و … برخوردار باشد. مدیرکل بهزیستی استان مرکزی در ارتباط با گسترش مشارکت اجتماعی سالمندان اظهار کرد: سالمندان باید توانایی و توانمندی خود را در کارهای اجتماعی افزایش دهند و زمینه برای مشارکت آن‌ها فراهم شود. شناسایی پتانسیل‌ها و نقاط قوت افراد مسن در شهر دوستدار سالمند مهم است. امینی افزود: با توجه به موارد فوق، برنامه عملیاتی شهر اراک به‌عنوان شهر دوستدار سالمند نهایی شده و با مشارکت ۸ دستگاه توسط اداره کل بهزیستی استان و نظارت دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی تدوین و سپس برای اجرایی شدن به دستگاه‌هایی از قبیل شهرداری، فرمانداری، خانه سازمان‌های مردم‌نهاد، دانشگاه‌ها، صداوسیما، دانشگاه علوم پزشکی، کمیته امداد ابلاغ و از سال ۹۷ عملیاتی شده است. مدیرکل بهزیستی استان بیان کرد: جلسات گروه کاری شش‌گانه با راهبری و سیاست‌گذاری فرمانداری اراک و اداره کل بهزیستی استان با محوریت گروه کاری حمل‌ونقل با مسئولیت شهرداری اراک، محیط زندگی سالم با مسئولیت فرمانداری، مشارکت اجتماعی با مسئولیت خانه سازمان‌های غیردولتی، گروه کاری ارتباطات و اطلاعات با مسئولیت صداوسیمای استان، گروه کاری حمایت اجتماعی و خدمات سلامت با مسئولیت دانشگاه علوم پزشکی اراک و گروه کاری حفظ منزلت و احترام به سالمندان با مسئولیت دانشگاه آزاد اسلامی اراک تشکیل‌شده است. امینی افزود: در راستای عملیاتی شدن برنامه‌ها و به‌منظور صدور کارت منزلت و در راستای تکریم سالمندان، جلساتی با حضور نمایندگان فرمانداری اراک و دستگاه‌های عضو شورا تشکیل‌شده و در مصوبات جلسات مذکور، تنظیم تفاهم‌نامه بین اداره کل بهزیستی و سایر دستگاه‌ها در راستای تحقق شهر دوستدار سالمند مدنظر قرار گرفت که بعد از پیگیری‌های فراوان ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی تفاهم‌نامه را امضا کردند و ادارات کل ورزش و جوانان، میراث فرهنگی و شهرداری اراک تاکنون از امضای تفاهم‌نامه سر باز زده و به تعهدات خود عمل‌نکرده‌اند که در حال پیگیری این موضوع هستیم.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد